معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی تدابیر ویژهای برای استقبال از زائران حضرت رضا(ع) در آغاز سال نو و ایام نوروز اندیشیده است. این اقدامها به گونهای طراحی شده که تجربه زیارتی زائران را در این ایام پربازدید به بهترین شکل ممکن فراهم کند. از خلق فضایی زیبا و معنوی در حرم مطهر تا ارتقای سطح خدمات رفاهی، همه چیز برای حضور پرشور و راحت زائران آماده است تا لحظات متفاوت و روحنوازی را در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) تجربه کنند.
آمادگی کامل در استقبال از بهار
معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی پیش از فرارسیدن ایام نوروز، با انجام تدابیر ویژه به آمادهسازی کلیه اماکن متبرکه بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) برای پذیرایی از زائران آن حضرت(ع) میپردازد. این اقدامها شامل موارد مختلفی است تا شرایط مطلوبی برای زیارت زائران در ایام پرشور نوروز فراهم شود.
یکی از مهمترین اقدامهای این معاونت پیش از فرارسیدن بهار 1404، انجام خدمات تنظیف تمامی نقاط در حرم مطهر است. این خدمات شامل غبارروبی و شستوشوی لوستر، جارو و نظافت دیوارکوبهای رواقهای داخلی، موزه قرآن و کتابخانه گوهرشاد، تنظیف معرقها، سطوح کاشیکاریها، آینهکاریها، دربها و شیشههای رواقهای داخلی، نظافت و شستوشوی ویژه حوض، آبنماها، سقاخانه و طاقنماها، نظافت و غبارروبی دفاتر خدماترسان با عنوان طرح خانهتکانی و تنظیف بدنه صحنین مقدس مرکزی و بستهای منتهی به آن از طریق گروه افتخاری است.
کلرسنجی آب، نظارت بهداشتی بر فعالیت چایخانهها و نذورات و پاکسازی حشرات در کلیه بهشتهای ثامنالائمه(ع) نیز از جمله خدمات تطهیر و بهداشت در حرم مطهر است. تأمین اقلام مصرفی زائران مانند لیوان یک بار مصرف، صابون و مایع بهداشتی و... نیز جزو این اقدامها بوده است. نوسازی مهرهای نماز با ورود یک میلیون مهر جدید به چرخه خدمت و غربالگری مهرهای نماز خدمت دیگری در این راستاست که برای هر چه بهتر شدن این میزبانی انجام شده است.
نمایی زیباتر پیش چشم زائران
معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی در ایام نوروز با گلآرایی و نصب المانهای نوروزی در اماکن متبرکه به استقبال بهار میرود. این اقدامها با هدف ایجاد فضایی زیبا و شاداب برای زائران شامل طراحی و چیدمان گلهای طبیعی و نصب المانهای ویژه نوروزی در صحنها و فضاهای مختلف حرم مطهر صورت میگیرد. گلآرایی و گیاهآرایی مراسم و جایگاههای مراسم، اجرای مجموعههای گل متناسب با گلهای اهدایی از سوی شهرداری تهران، شهرداری مشهد و سایر خیران و... .
اجرای طرح ضامن آهو در کنج جنوب غربی بابالسلام، اجرای المان هشت بهشت در ضلع شمال بابالسلام، اجرای المان گنبد و گلدسته در بست شیخ طوسی و اجرای المان پرنده در بست شیخ طبرسی از جمله 11 المان نو طراحی شده در صحنهای مختلف حرم مطهر است.
رنگآمیزی و تعمیر مبلمان مورد استفاده مجموعه صحنها شامل سطل غبار، سبد جمعآوری پلاستیک کفش، جامهری و... نیز از جمله اقدامهای حوزه زیباسازی حرم مطهر است.
همزمان با روز جمهوری اسلامی نیز چراغانی و کتیبهآرایی ویژهای در اماکن مختلف حرم مطهر انجام میشود که از جمله آن میتوان به اجرای ریسهبندی روی سیم بکسلهای صحنهای انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، آزادی، مسجد جامع گوهرشاد، غدیر، کوثر، بستهای شهید نواب صفوی و شیخ طبرسی، نصب المانهای نوری در صحنهای آزادی، گوهرشاد و انقلاب اشاره کرد.
همه چیز برای سال تحویل برنامهریزی شده است
در ایام نوروز، خدمات فرش حرم مطهر رضوی با هدف ایجاد محیطی پاکیزه و آرامشبخش برای زائران به صورت ویژه انجام میشود. این خدمات شامل نونواری فرشهای حرم مطهر، شستوشو و ضدعفونی آنها و اطمینان از کیفیت و راحتی فرشها برای زائران در طول ایام پربازدید نوروز است. نونمایی 20 هزار مترمربع از فرشهای صحنهای حرم مطهر رضوی با استفاده از فرشهایی با طرح و نقش جدید یکی از این اقدامها در استقبال از بهار است.
اوج این خدمترسانی در ایام نوروز 1404، ساعات پیش و پس از تحویل سال خواهد بود که شامل فرشآرایی گسترده برای برنامه تحویل سال در صحنها، بستها و خیابانهای منتهی به حرم مطهر است. علاوه بر این تمامی محوطه پارکینگ شماره 4 و بخشی از سه پارکینگ دیگر با حدود 4هزار و 700 تخته فرش در این ساعات مفروش میشود تا پاسخگوی حضور پرشور زائران و مجاوران حضرت در لحظه تحویل سال باشد.
دیگر اقدام مهم و ویژه در هنگام تحویل سال نو در حرم مطهر رضوی تمهیدات حوزه امداد و فوریتهای پزشکی است. در این راستا آمبولانسهای اورژانس در بیش از 25 نقطه از حرم مطهر، حریم آن و پارکینگها مستقر میشوند. 480 نفر از نیروهای امدادی نیز در 10 پایگاه رواقهای خواهران، چهار پایگاه رواقهای برادران، 10 پایگاه صحنهای مرکزی، 26 پایگاه صحنهای پیرامونی و سایر پایگاههای حریم حرم مطهر و در خیابانهای منتهی به آن آماده خدمترسانی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) در این ساعات ویژه خواهند بود.
خدمات رفاهی زائر و تسهیل زیارت
علاوه بر تمامی این اقدامها، معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی برنامهریزیهای دیگری نیز برای ایام نوروز 1404 دارد تا پذیرایی از میهمانان امام رضا(ع) به بهترین شکل انجام شود. پیشبینی حضور حداکثری نیروهای استانی برای خدمت در بخش صندلی چرخدار و شارژ دفاتر امانت صندلیهای چرخدار با 2هزار و 700 دستگاه برای خدمت حداکثری یکی از این موارد است.
افزایش درگاههای دریافت امانات وسائل از 45 به 50 درگاه، افزایش تعداد قفسههای فعال از 10هزار به 12هزار قفسه، ایجاد باجه پشتیبان مدارک پیدا شده از یک به دو باجه، ایجاد قفسه برای نگهداری و طبقهبندی اشیای پیدا شده از سه قفسه 50 عددی به 6 قفسه 150 عددی و استفاده 100درصدی از تمام ظرفیت قفسههای شارژ موبایل (هزار قفسه) نیز از خدمات این معاونت برای زائران در نخستین روزهای سال است.
تجهیز کلیه دفاتر پیداشدگان به اسباببازی، کتاب و البسه مناسب و تأمین و تکمیل اقلام پذیرایی شامل بیسکویت، چای، شکلات و... در این دفاتر هم از جمله خدمات این معاونت در ایام نوروز است. پیشبینی ملزومات خواب برای 15هزار زائر در هر شب و آمادهسازی و تجهیز رواقهای زیرسطحی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله برنامهریزیهای صورت گرفته برای تأمین موضوع مهم استراحت شبانهروزی زائران است. در راستای تأمین رفاه حال زائران تعدادی مینیبوس و ون در روزهای 30 اسفند و اول فروردین برای رفت و آمد زائران به حرم مطهر با هماهنگی و همکاری سازمان اتوبوسرانی مشهد در خیابانهای امام رضا(ع)، شهید نواب صفوی، آیتالله طبرسی، آیتالله بهجت و آیتالله شیرازی اختصاص داده شده است.
نظر شما